Pather Panchali [Song of the Little Road]

  • Film
donderdag, 24 okt, 2019, Open: 20:00, Aanvang: 20:30, Prijs: €3


Pather Panchali (Song of the Little Road)

Satyajit Ray, 1955, India, 115 minuten

Met Kanu Bannerjee, Karuna Bannerjee en Subir Bannerjee

Bengaals gesproken, Engels ondertiteld

De film speelt zich af in een klein dorp tijdens de vroege twintigste eeuw. Een Brahmin familie staat centraal in deze film. Priester Harihar, zijn vrouw Sarbajaya hun dochter Durga en Harihars bejaarde tante Indir Thakrun. De familie is erg arm. Harihar is vaak weg van huis, Sarbajaya zorgt voor Durga en Indir Thakrun en kibbelt met Indir. Dan wordt het jongetje Apu geboren. Apu groeit op en ontwikkelt een goede band met zijn zus Durga. Ze ontdekken samen hun wereld. Na een vrolijke dans in de Moesson regen wordt Durga echter ziek.

Pather Panchali (1955) is het eerste deel van Rays drieluik over het tragische bestaan van een doodgewone, arme Indiase familie. Satyajit Ray liet zich sterk beïnvloeden door het neorealistische Ladri di biciclette van Vittorio De Sica maar gaf een eigen draai aan de stroming. Hij hielp Jean Renoir tijdens het schieten van diens film ‘The River’ en legde hem zijn wens voor om ooit het gelijknamige boek van Bibhutibhushan Banerjee te verfilmen. Renoir moedigde Ray aan om dit vooral te doen. Hoewel Pather Panchali (een ode aan de weg) geen moment nalaat het harde leven en de barre omstandigheden op het Bengaalse platteland te verhullen, biedt scenarioschrijver/regisseur Satyajit Ray voortdurend tegenwicht in de vorm van liefdevolle en lyrische scènes, humor en poëzie. Met zijn even documentaire als lyrische stijl bood Satyajit Ray een alternatief voor de traditionele Bollywood-cinema. Zijn vernieuwende werk – de ‘Apu-trilogie’ markeerde het ontstaan van een onafhankelijke Indiase cinema – werd in 1956 op het filmfestival van Cannes beloond met de Best Human Document Award.

De muziek van de beroemde sitarspeler Ravi Shankar behoort tot de vijftig beste soundtracks aller tijden en ontving lovende kritieken.



Comments are closed.